Mazda RX-7 přišla na trh před 40 lety. Šlo o poměrně malé sportovní auto s ještě menším motorem, jehož výkon ale dosahoval překvapivě vysokých hodnot. Pojďme si tedy tuto legendu připomenout.

Tohle japonské kupé se těšilo velké oblibě mezi všemožnými úpravci, a to jak těmi amatérskými, tak i profesionálními. I díky tomu se z ní stala legeda. Jeho život ale skončil po třech generacích v roce 2002, kdy ho nahradila nová Mazda RX-8. I ta měla pod kapotou rotační motor, ale skončila pouze u jedné generace. Po ní už automobilka další auto s tímto motorem nevyrobila. A to je podle nás škoda.

Mazda přitom koupila licenci na rotační motor od německé značky NSU, dlouhé roky na něm pracovala a vylepšovala ho. Nakonec ho montovala do spousty svých modelů. S přibývajícími roky a zvyšujícími se výkony šla však jeho spolehlivost dolů.

Tak šel čas…

První Mazda RX-7, u které lze toto označení bez debat uznat, se představila na jaře roku 1978. Toto auto neslo interní označení SA22C a šéfem projektu byl tehdy Japonec Kenichi Yamamoto. A proč ji vlastně rotační motor? Jako vždy za to mohla legislativa, která zvýhodňovala menší auta s motory do 1,5 litru. Za tato auta se totiž platila malá silniční daň. Nikdo neřešil, že malý 1,2litrový motor má spotřebu benzinu a výkon jako mnohem větší motory… Výkon byl totiž 103 koní v 7000 ot./min.

První generace byla opravdovým hitem. Na celém trhu se prodalo více než 470 tisíc kusů (všechny tři generace zaznamenaly prodeje kolem 800 tisíc kusů). Auto velebili zákazníci, ale i tisk. Například magazín Car and Driver zvolil RX-7 mezi 10 nejlepších aut roku hned pětkrát.

V roce 1985 přišla druhá generace, která k původnímu receptu přidala ještě turbodmychadlo, díky čemuž vzrostl výkon až na 215 koní. Malý sporťák se tak dostal na docela novou úroveň dynamiky. Atmosférická verze však v nabídce zůstala také, ovšem pouze pro export. Výkony nepřeplňovaných jednotek se pohybovaly od 146 koní v severní Americe až po 182 koní v ostatních zemích.

Trvalo to jen 7 let a přišla generace třetí, která ve výrobě vydržela dlouhých 10 let. Z výrobní linky sjel poslední model RX-7 v roce 2002.

Karoserie dostala více oblin a pod kapotou mohla být dokonce dvě nestejně velká turba. To menší tlačilo do válců vzduch přibližně do 4500 ot./min, kdy ho střídá to větší. Výkon díky opět povyskočil na výsledných 252 až 280 koní podle trhu, kde se auto prodávalo. Toto řešení se ale nakonec ukázalo jako snižující spolehlivost, takže biturbo RX-7 trpěla na častější závady pohonného ústrojí.

Závodila ve skupině B

Mazda RX-7 se ale objevila i v závodech rallye. Závodila v legendární skupině B. Bylo to historicky jediné auto s Wankelovým motorem, které startovalo v nejvyšší kategorii mistrovství světa v rallye. Motor měl objem 1308 cm³, byl osazen dvojitým karburátorem Weber a mohl se pochlubit výkonem 300 koní a točivým momentem 270 Nm. Nevýhodou mu byl pohon výhradně zadních kol.

Vůz pilotoval Invar Carlson, navigátora mu dělal Benny Mellander a závodilo se pod hlavičkou týmu Mazda Rally Team Europe. Výraznějšího úspěchu s ním ale nikdy nedosáhli. Největším úspěchem bylo třetí místo na Acropolis rallye 1985.

 

Unikátní vůz jste mohli vydět závodit i v barvách autocentra V-GROUP: